RSS nieuwsbladtransport.nl
  • ‘Komst Amazon Air in EU kwestie van tijd’
    De dadendrang van Amazon in de logistiek lijkt al een eerste slachtoffer te hebben gemaakt: US Post. Het Amerikaanse postbedrijf werd vorig jaar geconfronteerd met een verlies van bijna 4 miljard dollar. Oorzaak was een dramatische afname van het pakketvolume op de binnenlandse e-commercemarkt en de zogeheten ‘last mile’. Een tariefverhoging heeft de zaken alleen […]
  • Wat verwachten prominenten uit de sector van 2020?
    Donderdag 23 januari vond weer de jaarlijkse Nieuwsblad Transport Nieuwjaarsborrel plaats in Rotterdam. We blikten met diverse branchekenners vooruit op het komende jaar. Wat verwachten ze van 2020? Wat zijn de belangrijkste veranderingen in 2020? Gaat de Brexit voor problemen zorgen? Hoe ontwikkelt de economie zich? Onder meer Contargo, Unifeeder en UTURN delen hun visie […]
  • Column – Mainport Eindhoven
    Wat had ik graag over data, artificial intelligence of de Smartgate Schiphol geschreven. Onderwerpen die mij boeien en de luchtvrachtsector in Nederland nieuwe kansen biedt. Maar de hele stikstofdiscussie gooit weer roet in het eten. Dus weer terug naar het onderwerp dat de toekomst van Schiphol als belangrijk logistiek knooppunt direct bedreigt. Ik lees in […]
  • ID Logistics voerde omzet in 2019 met 10% op tot 1,5 miljard euro
    Het Franse ID Logistics behaalde vorig jaar een omzet van 1,534 miljard euro, 10% meer dan een jaar eerder. Het bedrijf breidde uit in Nederland en Polen en voltooide de overname van het Amerikaanse Jagged Peaks, de eerste grote aankoop buiten Europa. De jaarcijfers laten vooral een sterke groei buiten Frankrijk zien, met 15,5% tot […]
  • Duitse werf: niet wij, maar Damen moet worden uitgesloten
    German Naval Yards Kiel (GNYK) haalt alles uit de kast om te voorkomen dat de Duitse marine-order voor de bouw van vier fregatten definitief aan het consortium onder leiding van Damen Shipyards wordt gegund. De scheepsbouwer heeft een klacht ingediend bij de aanbestedingskamer van het Duitse ministerie van defensie. GNYK stelt dat niet zij, maar […]
  • Chauffeurstekort structureel lager dan voorgaande jaren
    Al drie kwartalen op rij is het chauffeurstekort in Nederland fors lager dan dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Sectorinstituut Transport en Logistiek, die zich baseert op cijfers van uitkeringsinstantie UWV. Tevens blijkt dat het aantal chauffeurs voor het eerst in bijna vijf jaar is gedaald. In het derde kwartaal van afgelopen jaar […]
  • Frankrijk schiet door treinstaking getroffen combivervoer te hulp
    Parijs wil dat de SNCF het door aanhoudende stakingen bij het spoor getroffen intermodaal vervoer zoveel mogelijk ontziet. Wegvervoerders die bij dit vervoer betrokken zijn, moeten ‘waar mogelijk’ worden geholpen om deze periode van sociale onrust door te komen. Dat heeft transportstaatssecretaris Jean-Baptiste Djebarri laten weten aan de wegvervoersorganisaties TLF en FNTR en aan de […]
  • Antwerpse Vesta-terminal breidt capaciteit vliegtuigbrandstof uit
    Het Nederlandse Vesta Terminals breidt zijn Antwerpse terminal met 150.000 kubieke meter uit ten behoeve van de opslag van vliegtuigbrandstof, gasolie en diesel. De aan het Kanaaldok op de Linkeroever gevestigde terminal krijgt er vijf nieuwe tanks van 30.000 kuub bij. Daarmee komt de totale capaciteit op 950.000 kubieke meter. Er komt een speciaal pijpleidingsysteem […]
  • Column – Verbod op cabinekamperen
    Op 20 december 2017 gaf het Europees Hof van Justitie antwoord op de vraag of chauffeurs hun normale wekelijkse rust in hun voertuig mogen doorbrengen. Ter beantwoording van deze vraag keek het Hof niet alleen naar de bewoordingen van de wettelijke regeling, maar ook naar de context en de doeleinden die met de regeling worden […]
  • Afscheid van steenkolen valt binnenvaart zwaar
    De binnenvaart wil honderden miljoenen uit het miljardenfonds dat de Duitse regering beschikbaar heeft voor de ‘Kohleausstieg’, de afschaffing van kolen bij de energieopwekking. De Duitse regering heeft het advies van de ‘Kohlekommission’ over de uitfasering van steenkool als brandstof voor energiecentrales in afgezwakte vorm overgenomen. Nog steeds is er het plan om stroom tegen 2038 […]
Scroll naar top